Å booke møter med de riktige kundene er viktig for de fleste selskaper når det kommer til god markedsstrategi. Det vises stadig at den beste måten å bygge nye relasjoner på gjøres best ansikt til ansikt. Derfor har vi nedenfor har vi ramset opp noen viktige punkter for å booke profitable møter.
Første steget til å booke et møte er å selge bedriften sin inn med en god pitch ved første interaksjon. Dette gjøres enten ved å ringe eller sende en e-post. Her er det også viktig å undersøke bedriften du ønsker å komme i kontakt med først. Slik at du kan skreddersy pitchen din direkte til kunden. Dette gjør at du kan finne en problemstilling du kan løse for kunden, slik at kunden vil se at de har behov for å jobbe med akkurat deg!
Men for å lage en god pitch er det viktig å definere en målgruppe. Ved å finne en målgruppe bør du stille deg spørsmål som:
Hva du ønsker å oppnå med møte mellom deg og bedriften kan gjøre det enklere for deg å gjennomføre et godt møte. Fordi du med dette vil ha en god agenda du ønsker å gå igjennom før møtet er ferdig, dermed er det heller ingen mulighet for at du går tom for ting å si.
Vi tror i mange tilfeller at det finnes gode dager eller tidspunktet for å ta kontakt med bedrifter. Men ofte så finnes ikke disse. Dermed er det beste tidspunktet akkurat det tidspunktet du velger å ta kontakt. Har du en god pitch vil det ikke si når på døgnet eller hvilken dag du velger å ta kontakt på. Kjennes bedriften seg igjen i pitchen din vil du uansett få booket møte du ønsker.
Det er lett å tenke at jobben er gjort så snart du har klart å booke et møte med bedriften du ønsker, men dette er lang ifra sannheten. Du har kun gjort ¼ av jobben når du har klart å booke møte. Nå er det viktig at du legger til rette for en plattform der du ønsker å holde møte, enten om det er over nett eller ved fysisk oppmøte. Her er det viktig å sende ut møteinnkallelsen til alle parter og inkludere hvor og når møte skal bli holdt. Sender du ut møteinnkallelse via e-post er det enkelt å sørge for at alle parter har sett invitasjonene ved at de sender svar tilbake til deg med «godtatt».
Når møtet blir avholdt er det tid for å vise kunden hvorfor de skal kjøpe tjenester av deg. Da er det viktig å lage en god agenda med punkter du ønsker å gå igjennom.
Når møte er ferdig bør du ettersende en markedsplan som er skreddersydd til kunden. Slik at kunden får et enkelt innblikk i hva dere snakket om på møte og hva slags tilbud du kan gi kunden. Du må legge så godt det lar seg gjøre til rette for å lukke salget med kunden.